Hipotézis workshop business model canvas-hoz
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

A Business Model Canvas-t már elég sokan ismerik, de sajnos sokan csak megcsinálják egy workshop keretében és utána nem tudnak vele mit kezdeni. A következő cikk egy workshopot mutat be, ami megmutatja, hogyan tudjuk tovább gondolni és tesztelni üzleti modellünket.

Az első Business Designnal foglalkozó írásomban már említettem, hogy a következő években a design és a design thinking sokkal jobban be fog gyűrűzni az üzleti életbe. A design egyre inkább része lesz a stratégia alkotásnak és a stratégiai döntéseknek is. A business design egy ideje már feltűnt a szakmába és az látszik, hogy a felhasználó szempontú üzletfejlesztésben tényleg van valami szikra. Ideje nálunk is lángra lobbantani 🙂

3 tulajdonság, ami meghatároz egy jó ötletet?

Az IDEO híres tanulmánya alapján egy termék vagy ötlet akkor innovatív, ha teljesül rá 3 egyszerű kitétel, tehát egy sweet spot-ban van:

Business Design Uithings Szoboszlai Soma
  • Feasible, azaz MEGVALÓSÍTHATÓ technológiailag
  • Desirable, azaz VÁGYOTT az emerek által
  • Viable, azaz NYERESÉGESSÉ TEHETŐ egy üzleti modellel

A te feladatod, hogy ezt kiderítsd a lehető legrövidebb idő alatt a lehető leghatékonyabb módszerekkel. Példának okáért meg lehet említeni a repülő autókat. Ezek a fura eszközök még a drónok előtti korszak szüleményei és talán mostanában már meg is lehet őket valósítani. Talán el lehet őket adni haszonnal, de ki akar egy pár 100 méternyi felszállási úttal rendelkező izét, amikor a városokban nincs ennyi hely felszállni?!
Ha mélyebben bele szeretnél menni a témába, akkor ajánlom Boross Norbert cikkét!

Mi a folyamat?

Maga az ötlet egy ciklikus, iteráláson alapuló folyamat.

  1. Ötletkidolgozás és Business Model Canvas gyártás (és vagy az előző javítása)
  2. Megvalósíthatósági, vágyottsági és nyereségességi hipotézisek felállítása
  3. Hipotézis tesztelés különféle módszerekkel (felhasználó teszt, marketing, terepmunka, stb.) és adatgyűjtés
  4. Következtetések levonása, tanulás.
  5. Ezek alapján döntés a modellről

Business Model Canvas: a hipotézisek alapja

A kezdeti fázisban lévő ötleteknek/startupoknak nagyon fontos, hogy minél hamarabb rátaláljanak egy útra, amin el tud indulni a fejlesztés. Igen.. nyilván mindenki azt gondolja, hogy ez a kezdeteknél is megvan, hiszen azért alakult meg a cég. De helyzet az, hogy először inkább csak egy vízió van meg a fejünkben és egy gondolat, hogy ezt hogyan érhetjük el. Ezt felvázolhatjuk egy Business Model Canvason. Namost ez valószínűleg elég sokszor fog változni, ezért fontos, hogy ne essünk egyből szerelembe!

A Strategyzer által megalkotott keretrendszer elég nagy népszerűségnek örvend már évek óta. Pár szóban a lényeg!

Forrás: Wikipédia

A régi üzleti modellek korábban több oldalas átláthatatlan dokumentumok voltak. Manapság már egy kezdeti fázisban lévő startup egy hasonlóval is el tud indulni. A fent látható sablon használatával új üzleti modellek kifejlesztését és a meglévők dokumentálását tudjuk kivitelezni. Magába foglalja a vállalat vagy a termék értékajánlatát, az infrastruktúrát, az ügyfeleket és a pénzügyeket. Segíti a vállalkozásokat tevékenységeik összehangolásában és fényt deríthet az ellátási lánc vagy kivitelezés gyengeségeire is.

Amit én rendkívül hasznosnak találok benne, hogy a legfontosabb pontokat vizuálisan tudom átlátni. Ezek a következők (Kitöltési sorrendben)

  1. Customer Segments / Ügyfél szegmensek
  2. Value Propositions / Értékteremtés
  3. Channels / Csatornák, ügyfelek kapcsolódási pontjai
  4. Customer Relationships / Ügyfélérték
  5. Revenue Streams / Bevétel/jövedelem “folyam”
  6. Key Resources / Erőforrások
  7. Key Activities / Fő tevékenységek
  8. Key Partners / Partnerek
  9. Cost Structure / Költségstruktúra

A mostani blog cikk inkább a BMC utáni teendőkre koncentrál, tehát induljunk onnan, hogy ezt elkészítettük és ugorhatunk a következő feladatra.

Szerencsére a fentebb említett BMC-re simán rá tudjuk illeszteni az IDEO három halmazát, hogy segítse a hipotézisek felállítását.

Házi feladat: összeszedni melyik BMC területek melyik halmazhoz tartoznak

Hipotézisek felállítása

A kidolgozott business modellünket le kell teszteljük. Hogyan lehet letesztelni? Először is hipotézisekre van szükségünk, amiket fontossági sorrendbe állítunk és elkezdjük a tesztelni őket. Ehhez próbáltam az elmúlt napokban egy workshopot megalkotni, amit most kb egy v0.8-es állapotnak tudnék megfeleltetni.

Szükségünk van whiteboardra vagy online whiteboardra, 3 csomag különböző színű sticky notes-ra és filcekre.

És ha már online megoldásoknál tartunk: (publikálástól számítva) 3 napig még elérhető a Collaboard AppSumo ajánlatban $49-ért. Lifetime deal, nincs havidíj, +facilitátor funkciókkal. Nem tartanak még ott ahol a Miro vagy a Mural, de fejlesztik lelkesen 👌 pöpec!

Első lépés: gyártsunk hipotéziseket! Kb. 30 perc

“Úgy gondoljuk…”

  • Előkészületek: Rajzold fel a cikk elején említett 3 halmazt és akár mellé is teheted a business model canvast. Oszd ki az eszközöket a résztvevőknek.
  • 8 perc: Mindenki írjon fel egyszínű sticky notes-okra 3 vagy több megvalósíthatóság hipotézist.
  • 8 perc: Mindenki írjon fel egyszínű sticky notes-okra 3 vagy több vágyottság hipotézist.
  • 8 perc: Mindenki írjon fel egyszínű sticky notes-okra 3 vagy több nyereségesség hipotézist.
  • 1 perc: Ragasszuk fel a sticky notes-okat
  • 5 perc: Kukázd ki a megegyező a hipotéziseket és vitassátok meg őket 5 perc alatt.

Mindenki csendben dolgozzon és kerüljétek a beszélgetést az első fázisban. Segítségként használd a BMC-t és az innováció 3 halmazát is ráilleszthetjük. Amit itt érdemes még megemlíteni, hogy a hipotézisek megfogalmazásánál figyeljünk arra, hogy “kézzelfoghatóak” legyenek.

Tesztelhetőség: egyértelműen lehessen eldönteni, hogy az adott állapot validált, vagy megbukott.
Precíz: a hipotézis kössön ki konkrét dolgokat pl.: Mit? Kiknek? Milyen megoldással? stb.
Diszkrét: Csak egy feltevést tartalmaz.

Példának okáért itt egy hipotézis:
Úgy gondoljuk, hogy a 35-40 éves vezető beosztású szülők szívesen vásárolnának egy $30-ba kerülő design thinking-et segítő társasjátékot gyermeküknek.

Lehet, hogy rövidnek tűnik ez a 8 perc, de a nyomás segít felszínre hozni azokat a már bennünk lévő gondolatokat és aggályokat, amikkel már rég foglalkozni kellett volna. Lehet, hogy alapesetben ott van bennünk pár olyan kérdés, amiről nem akarjuk, hogy beigazolódjon vagy épp megcáfolódjon. Az időkorlát arra sarkalja az elmét, hogy mindent leírasson.

Második lépés: priorizálj! Kb. 10 perc

Hipotézis priorizálás Business Model Canvas Szoboszlai Soma
Priorizálási grafikon

A második lépés, hogy priorizáljuk a fent lévő hipotéziseinket, hogy tudjuk, merre induljunk a tesztelés során. Ezt egy grafikon vagy 2×2-es mátrix segítségével tehetjük meg, ahol:

Horizontálisan annak függvényében helyezzük fel a hipotéziseket, hogy mennyi bizonyítékunk van annak bizonyítására vagy megcáfolására.
Vertikálisan annak függvényében helyezzük fel a hipotéziseket, hogy mennyire fontos hogy teljesüljön célunk eléréséhez. A tetejére tegyük azokat, amik kritikusak.

  • Előkészületek: Rajzoljuk fel a priorizáláshoz szükséges grafikont.
  • 5 perc: Mozgassuk át sticky notes-okat a megfelelő helyekre.
  • 5 perc: Beszéljük meg a végeredményt.

A végeredményünk tehát adott: felejtsük el a lent lévő nem fontos hipotéziseket. Azokra a hipotézisekre, amik fontosak és van bizonyíték, nem kell sok időt szánni, hiszen van valamilyen bizonyítékunk rá, hogy megállják a helyüket vagy nem. A számunkra kritikus terület a jobb fenti lesz, ahova a bizonyítékkal nem rendelkező és fontos hipotézisek kerültek. Ezek azok a feltevések, amik a csapat szerint mindenképp tisztázni kell, mielőtt bármilyen termékfejlesztésbe belekezdünk (vagy épp tovább folytatunk a modell alapján).

A feladatunk, hogy ezekkel elkezdjük a tesztelést és begyűjtsünk minden adatot, ami alapján dönteni tudunk a business modell módosításáról:

  • Jó a jelenlegi és folytassuk a tesztelést
  • Pivotáljunk és módosítsuk a business modelt
  • Kaszáljuk el és haladjunk tovább

+1 lépés: Kezd el!

A priorizált hipotéziseinket tegyük át egy kanban boardra, hogy nyomon lehessen követni őket. Az oszlopok a következők:

  1. Backlog: ide kerül be minden tesztelésre váró hipotézis
  2. Setup » In Progress & Waiting: Ha elkezdtük a teszt környezetének beállítását (pl. egy landing page-et létrehozni) ide mozgatjuk a hipotézist.
  3. Run: teszt végrehajtása és adatgyűjtés
  4. Learn: az adataink alapján vonjuk le a következtetéseket, hogy jobb döntést hozhassunk

Konklúzió

Ez a workshop egy amolyan teszt jelleggel készült. Tapasztalatom szerint ötlet fázisban lévő, pivot előtt álló, megrekedt termékeknél is hasznos tud lenni. Néha érdemes megállni és megkérdőjelezni a gondolkodásunkat a termékünkről. Nekimenni máshogy a megoldásnak, kiszakadni a dobozból és kutatni más megoldások, lehetőségek után. Az eredmény hasznos akkor is, ha egy új irányt validáltunk, de akkor is, ha egy másikat cáfoltunk.

Még nem tudom, hogy miket kellene benne változtatni, ez is egy kis tesztelésre szorul. Ha van ötleted, hogy hogyan lehetne rajta javítani, írd meg valamelyik platformon! 🙂

TwitterInstagramEmailLinkedIn

Előfordulhat az is, hogy készülnek még az üzleti modell teszteléshez további workshop tervek, mivel beleillik a business design témakörébe.

A cikk a Strategyzer Testing Business Ideas című könyve alapján készült.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Egyedi weboldal időpontfogaló rendszerrel

Automatizáld az időpontfogalalást, hogy te csak a fontos dolgokra figyelhess: az ügyfeleidre!
Uithings egyedi weboldal Online Időpontfoglalás

Miben segíthetek?