{.kappa} Az utóbbi években versenyt űztek a designerek, hogy ki tud vékonyabb tipo -t használni. Először jöttek a light fontok, aztán az extra light-ok, őket pedig a thin és ultra thin variánsok követték. Végül néhány weboldalon már alig lehet látni a karaktereket.
Tipo Sztori
Múlt héten (#1712011) még nem volt hivatalosan publikálva a blogom. Átküldtem kedvenc marketingesünknek, hogy ugyan mondjon már róla valami kritikát, mit csinálok jól és mit nem. Egy olyan feedbacket is kaptam, hogy nagyon jól olvasható a blog. Mitől van ez?
Ezúton is köszönöm a tanácsokat Szávai Norbi barátomnak!
A tipográfia (tipo) egy nagyon érdekes tudomány. Ha pár trükköt és szabályt megtanulunk, akkor már nagy butaságot nem csinálhatunk a webes vagy írott anyagainkban. A vékony fontok használatára én is felálítottam pár szabályt magamnak, de hátha nektek is hasznos lesz! Mostanában egyre jobban idegesítenek ezek az alig látható kerakterek. Egyszerűen nem esik jól olvasni ezeket a szövegeket.
A vékonyítás veszélyes
Tény, hogy a vékony fontok mindig valamilyen elegáns, szebb divatosabb hangsúlyt adnak a weboldalainknak. Ha például egy designer ruhákat áruló webshopnak, ékszerboltnak vagy hasonlónak készítek látványtervet, akkor én is egy ilyen light vagy extra light stílushoz nyúlok először.
Ez mindaddig működik is, amíg az ember megfelelő méretben, tehát nem túl kicsi betűmérettel használja őket.
Gondot okozhat az is, ha a felhasználónkkal túl sok vékony fonttal írt szöveget akarunk elolvastatni. Nem fogja szeretni a szemünk, mert nem kényelmes a szemnek. Az ember érzi, hogy valami nem oké ezekkel és frusztrációt okoz, ez pedig azt fogja eredményezni, hogy abbahagyjuk az olvasást.
Hogyan használd?
Nem azt mondom, hogy sose használjuk őket, de ha mégis szeretnénk, próbáljuk meg csak a rövidebb blokkokat light vagy extra light fontokkal írni. Sokat segíthet, hogy ha tudjuk növelni a fontméretet. Egy bloghoz kb 18-20px-es betűméretet is használhatunk desktop méretben. Így könnyen tudunk javítani a karakterek élességén, kontrasztján magyarul az olvashatóságán. A példában Gotham-et használtam:
Itt egyértelműen látszik, hogy a thin egyértelműen kerülendő, a én a lightot sem használnám, de ha kellene mindenképp a 18 van 20px közzül választanék. Ezeket úgy a legkönnyebb nem elbaltázni ha Design Systemet használunk.
Megkíméllek a devtoolsban barangolástól ????
Az blogomban Roboto betűkészletetre esett a választásom, egyrészt azért, mert nagyon szép fontank tartom, másrészt a regular változata (font-weight: 400) az átlagnál egy hangyafasznyit vastagabb, viszont még nem rondán vastag. A betűméretet desktopon 20px, míg mobilon 18px-en használom. A nagyobb betűméret rövidebb sorokat is eredményez. Általában nem szeretjük a hosszú sorokat olvasni, mert nehéz és a szem elveszti a sorokat.
Összefoglalva:
- Óvakodjunk a 100-200-as (Extra light, thin, ultramegasuper thin) vastagságoktól! Startoljunk 300-ról (light), de inkább 400-ról (regular)!
- Ha mégis szükség van vékony karakterekre, ne írjunk regényt vele. Max 1-2 rövid mondat.
- Növeljük a betűméretet 18-20px-re.
- Használjunk rövidebb sorokat és nagyobb sorközt!
- Kérjünk feedbacket ismerősöktől vagy AB teszteljünk a megerősítésért.
- Érted! Hexa! Dátum! 2017.12.01! Ha Ha Ha #designerVicc ???? ↩