A jó design, jó üzlet: a Business Design szemlélete
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Egy személyesebb hangvételű cikk a Design szakmában betöltött szerepekről és arról, hogy miért fektessünk több hangsúlyt a design business oldalára… vagy inkább a business design oldalára… 🧐

Bevezetés

Ez az írás azért lesz kissé személyesebb az eddigi szakmai írásokkal szemben, mert imádok tanulni, fejlődni és új mindseteket elsajátítani. (Innen közelítjük meg a Business Designt is.) Ezt nagyon fontosnak tartom, főleg egy olyan szakmában, ami folyamatosan változik, utat tör felfelé mint egy fa.

A design szakmát szeretem egy faként bemutatni azoknak, akik erről kérdeznek. Onnan indult, hogy Steve Jobs rájött, hogy muszáj szerethetővé tenni az Apple számítógépeit. Beletervezte a tipográfia órákon tanultakat, segítséget kért Susan Kare-től, hogy tervezzen ikon szettet a Macintoshoz és számos ilyen történet van még, amit a kezdetekhez lehetne sorolni.

Forrás: Milanote.com


Szóval ez a fánk törzse, ami utána UI design-ban erősödött és végül elkezdett lombkoronát növeszteni, amit sok-sok ág képez:

  • UX Design
  • UX Research
  • Product Design
  • Motion Design
  • Interaction Design
  • és még ki tudja mi más 🙂

Tanulás

A design szakma magát a tanulást és a fejlődést jelenti nekem. Early Adopterként szeretek mindent az első között megtapasztalni, kísérletezni vele. Legyen ez egy új eszköz – mint anno a Photoshopról való átállás Sketch-re – vagy egy új mindset a weboldalaink, applikációink kialakításában, mint a Design Thinking.

Robert Kiyosaky-t olvasva rájöttem, hogy én sem igazán szerettem iskolában tanulni (ettől függetlenül nem voltam rossz tanuló 😅). A tanulás szeretete számomra inkább a folyamatosságban nyilvánul meg. Abban, hogy mennyire imádok a tervezéshez köthető új dolgokat megismerni. És ha jön valami olyan, ami optimalizálja a munkafolyamataimat, vagy segítségével több értéket teremthetek az ügyfeleimnek, arra ráharapok! 🤩

Ez visz előre és segít nem Megrekedni egy szinten. Úgy gondolom, hogy akinek a hobbija a szakmája vagy szakmája a hobbija, annak ez nem jelenthet terhet.

Mi a gond a design szakmával?

Forrás: blog.fps.hu

Az FPS ügynökség 2017-ben csinált egy kérdőívet, amit már nem lehet elérni, de a cikket még el lehet olvasni. Akkor nagyon jókat kacagtunk a válaszokon. Emlékszem az érzésekre: egyrészt vicces volt, másrészt szomorú. Érdemes átolvasni annak, akinek designer van a csapatában, designert akar felvenni, vagy… simán csak designer. Tanulságos lesz. 🙂

Én ezt szűrtem le a tapasztalatomból és a válaszokból:
Amikor a designer (vagy design agency) különböző munkákat vállal és teljesít, akkor csinálhatja profin, magas minőségben, de csak végrehajtó lesz. Amint stratégiában, üzleti tervezésben és business designban is részt tud vállalni, onnantól partnerként tekintenek rá a projekt során.

E felé kell haladni. Meg kell tanulni a design köré rendszereket kiépíteni és ezt csak úgy lehet, hogyha tanulunk a rajtunk túlmutató dolgokról és folyamatokról.

Mi a Business Design?

A design thinking felhasználó-központú felfogása azt eredményezte az IT világában, hogy a termékek hirtelen elkezdtek sokkal jobbak, sokkal jobban érthetőbbek lenni. Mindamellett, hogy a felesleges fejlesztési körök nagy részét is megspórolta a csapatoknak. Ezt és ehhez hasonló megközelítéseket szeretnénk átültetni az üzleti világba úgy, hogy üzleti eszközöket is beizzítunk a tervezési folyamatokba:

  • Blue Ocean Canvas-t
  • Porter-féle öt erő modelt
  • Business Model Canvas-t
  • Sales tölcséreket
  • stb., stb.

Ezen kívül persze még széles az üzleti tervezés eszköztára. Érdemes nekünk, designereknek is kutatni és beleépíteni a folyamatokba ezeket. A Business Design tehát egy viszonylag új megközelítés. Egy furcsa átmenet, vagy inkább fúzió a buisness és a design szakma között. Így, hogy annó közgazdaságtant (illetve BusinessIT-t) tanultam, sokkal izgalmasabb ez az egész. Végre mondhatom, hogy az egyetemen tanultakat is használom… 👨‍🔬

“Good design is good business”

– Mondta Thomas J. Watson, aki 19 évig volt az IBM elnöke. És milyen igaza volt!

A Design Management Institute pár éve tette közzé azt a 10 évig tartó kutatását, ahol az S&P500 tőzsdei indexben szereplő cégeket hasonlította össze azokkal a cégekkel, akik kiemelten fontosnak tartják a termékük designját, használhatóságát. Az eredmény elsöprő: 211%-al teljesítette felül az utóbbi index az S&P500-at.

Forrás: The Design Management Institute

Ezeknél a cégeknél egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a felhasználó-központú tervezésbe, ezért a designerek is nagyobb felelősséget kapnak. Következésképpen elvárható, hogy megértsük miként növelheti a design a versenyelőnyt.

Ugyanakkor a Business Design nem üzlet management vagy üzletfejlesztési megoldás. Csupán a designerek problémamegoldási módszereit és gondolkodását használja fel, főleg a cég/termék kezdeti fázisában. Az előnyei:

  • felhasználó központú
  • kísérletezésen, iteráláson alapuló
  • multidiszciplináris megközelítés (együttműködésben csupán a máshonnan származó fogalmak, módszerek és eredmények átvétele járul hozzá egy probléma megoldásához)
  • Abduktív gondolkodást helyezi előtérbe (olyan következtetési eljárás, ahol lépésről lépésre haladunk előre)

A business design nem service design. Mélyebben foglalkozik az üzleti stratégiával és a stakeholderrel. A business design egyik legfontosabb stakeholdere maga felhasználó.

Végszó

Talán egy kicsit elvont ez a témakör, de sajnos ez megesik, ha két különböző felfogású területet akarunk összemosni. Ez a holisztikus nézőpontja az üzletnek szerintem megér egy kis kutatást. Hogy mennyire fog elterjedni a szakmában fogalmam sincs. Egy biztos: néhány nagy cég már elkezdett kísérletezni a témában. Akit érdekel olvasson tovább a d.mba oldalon.

Az én jövőbeli tervem, hogy lépésről lépésre alkalmazom majd a módszertanokat, workshopokat a projektjeimben. Az eredményeket pedig mindenképp megosztom majd itt, a blogon. 🙂 🤞

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Egyedi weboldal időpontfogaló rendszerrel

Automatizáld az időpontfogalalást, hogy te csak a fontos dolgokra figyelhess: az ügyfeleidre!
Uithings egyedi weboldal Online Időpontfoglalás

Miben segíthetek?