Termék tervezés Google Design Sprint-tel 🏃
Hogyan juss el 0-ról egy felhasználói teszten átesett prototípusig 4 nap alatt a Google Ventures Design Sprint keretrendszerével 🏃

Hogyan juss el 0-ról egy felhasználói teszten átesett prototípusig 4 nap alatt a Google Ventures Design Sprint keretrendszerével 🏃

Apropo

Aki már tervezett appot/szolgáltatást/teljesen új funkciót nulláról az tudja, hogy mennyire nehéz belekezdeni:

  • Kezdjünk inkább a designnal?
  • Vagy egy rövid fejlesztéssel?
  • Simán csak gyűjtsünk leadeket egy landing page-el?

A Framework

Nos a Google már erre is talált megoldást, mégpedig már 2010-ben. Ekkor kezdett kísérletezni a Design Sprint módszertannal. Ők azt mondták kezdjünk a Designnal!
Lényegében a célok meghatározása után egyből neki ugrunk a tervezésnek. A Design Sprint során erősen a UX designra koncentrálnak. Arra, hogy valami jól használható és szép dolgot hozzanak létre már az elején. Ehhez pedig természetesen designereket is vonnak be, már a tervezés korai fázisától.

Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy ha ez a Design Sprint akkor mi a Design Thinking?

Design Thinking 🤔

Mostanában elég sok szó esik a Design Thinking-ről. Tekinthetjük akár trendnek is a szó pozitív értelmében. Ez az innováció felhasználó-központú megközelítése, ami a tervezői eszköztárat használja arra, hogy a felhasználói igényeket, az új technológiai lehetőségeket és az üzleti siker feltételeit egy megoldásban egyesítse.

Nem újkeletű dolog ez, sok cégnél ülnek már designerek, esetleg designerekből átképzett vezetők magas pozíciókban.
Egy kimutatás szerint a design központú cégek, például az Apple, Coca Cola, IBM, Google sokkal jobban teljesítenek hosszú távon, mint a többiek.

Ez persze nem azt jelenti, hogy mindenhova designereket kell ültetni, hogy szabadon “művészkedhessenek”. Ezzel a módszertannal inkább csak azt akarjuk biztosítani, hogy a termékünk sokkal felhasználóbarátabb és szebb legyen már a korai fázistól. Emellett reméljük azt, hogy nagyobb elégedettséggel fogják azt használni.

Erről amúgy olvashatsz még a Dual Track termékfejlesz cikkemben is!

Achtung!!44!

És itt kötnék át egy problémára, ami nem más mint a Design Thinking és a Design Sprint keverése.

A Design Thinking egy módszertan, a Design Sprint pedig egy 4 lépcsős folyamat a tervezésre.

Az előbbi egy nagyon klassz gondolkodásmód, amit én nagyon szeretek, de az nem konkrét megvalósítás, csak egy megközelítése a design központú tervezésnek. Tök jó, ha ezt követjük a cégünknél és a folyamatainkál, de ezzel önmagában nem kapunk eszközt. Természetesen a Design Sprint alapját is ez képezi, hiszen a termék tervezését egyből design-nal kezdjük.

Maga a Design Thinking (vajon hányszor írtam le már ezt a fogalmat?! 🤔) egy megvalósulása a Design Sprint. Az a folyamat, ami segít nekünk abban, hogy kevesebb mint 1 hét alatt eldöntsük valamiről, hogy megéri-e vele foglalkozni vagy sem.

Design System framework

Design Sprint 🏃

Általában egy olyan team ül össze, akik előzetesen semmit sem foglalkoztak az ötlettel, témával. Ezért a startnál az ötlet megértésével kezdünk, a végén pedig elkészül egy olyan kattintható prototípus, amit user testeknek vethetünk alá.

A Sprintek mögött egy jól felépített órarend van. Ez a kulcs, ez biztosítja, hogy pörögjön a munka, az ötletelés és a végén kész legyünk magával a prototípussal is. Itt észben kell tartani, hogy nem készterméket tervezünk. Drótvázakat próbálunk ki, amikből egy használható funkciót, folyamatot próbálunk meg kihozni. Ha prototípus tervezésnél marad időnk kicsit csinosíthatunk a projekten. A lényeg az, hogy jól reprezentálja a célunkat, az app lényegét és tesztelhető legyen embereken.

Amik kellenek nekünk

  1. Egy jó team, aki tud együtt dolgozni és képesek elnyomni az egójukat a cél érdekében
  2. Egy sprint vezető, aki tisztában van a menetrenddel és képes kézben tartani az időt és az indulatokat egyaránt
  3. Timer a határidők mérésére
  4. Rengeteg sticky notes, toll, papír, ceruza, stb.
  5. Egy jókora tábla és egy adag filc a rajzolásokhoz és a sticky notes-ok felragasztásához
Design System framework
Design System framework

Napirend 📅

Kezdetben a Design Sprint 5 napos volt, most már a Design Sprint 2.0 korát éljük 2018-ban, itt már 4 nap alatt lezavarják. Talán a 4 napos annyiból jobb, hogy ha véletlen valamivel megcsúsztunk, akkor +1 napot be lehet iktatni. A következő pár bekezdésben megpróbálom átadni, hogy miket kell csináljunk a hét napjain. Fontos, hogy ez az én nézőpontom lesz, hogy nekem hogy áll kézre ez az egész. Lehet pár dolgot akarva-akaratlanul kicsit személyre szabtam. 😉

HÉTFŐ

Mivel még mindenki vakon van a projekttel kapcsolatban, a hétfőt arra szánjuk, hogy megértsük azt, amit létre akarunk hozni.
Először határozzuk meg, hogy mit akarunk elérni a sprint végére (optimális esetben csütörtökre esetleg péntekre)

Ha ezzel készen vagyunk nekiugorhatunk a célok kitűzésének! Legyen egy 6 hónapos és egy 12 hónapos célunk is.
Határozzunk meg víziót, kérdőjelezzünk meg dolgokat!

Pl.: Meg fogják-e érteni a folyamatot, amit tervezünk?

Készítsünk térképet!

Ez az egyik legfontosabb része az első napnak. Írjuk fel a tábla egyik végébe a felhasználói csoportokat, a másik végébe pedig a célt, amit el akarunk érni a termékünkkel. A különböző felhasználók különbözőképpen fogják bejárni az utat a célunkig.

Design System framework

A térképünk kitárgyalásához hívjunk meg szakértőket. Például egy fejlesztőt, aki rávilágíthat a fejlesztői gondokra. A korábban felírt problémákat most a térképünk megfelelő helyére tudjuk ragasztani, ezzel kiemelve a problémásabb részeket.
Végül körvonalazódni fog az a terület, amivel a legtöbb gondunk lehet, vagy amit érdemesebb lesz kidolgozni a következő részben.

A nap második fele már izgalmasabbnak ígérkezik. Vázlatozni fogunk! Mégpedig megoldásokat!
Szánjunk időt az ötletgyűjtésre. Nézzük meg mit tud a konkurencia, találjuk ki mi miben akarunk jobbak lenni náluk. Az ötleteinket, feature javaslatainkat rendszerezzük! Nyugodtan lehet rajzolni, vázlatozni, nyilazgatni. A fő hangsúly az ötletgyártáson van! Nem baj ha most nem tudjuk felhasználni párat, a legjobbakat osszuk meg a csapattal, beszéljük meg közösen mindenki ötletét.

Crazy8s 🤯

Az egyik legizgalmasabb esemény a sprint alatt! Mindenki kapjon egy A/4-es lapot, amit hajtogassunk össze háromszor. Ezt kihajtogatva 8 kis téglalapot kapunk. Képzeljük el, hogy ezek iPhone screenek – ez fontos, Androiddal elképzelve nem működik sajnos! A feladat, hogy a legeslegjobb / szerintünk legfontosabb funkcióra, oldalra készítsünk 8 vázlatot 8 perc alatt.
Bizony, ez 1 perc / változat, iszonyat gyorsan kell gondolkodni és kitalálni layoutokat, de ez adja a boostot!

Sketching

A hétfői nap végső eredményének egy “solution sketch-nek” kell legyen mindenkitől. Hogyan épül fel? Kapjon mindenki 3db A/4-es lapot. Ezekre a crazy8s alatt felskiccelt legjobb ötletünket fejtsük ki. Tekintsünk rá úgy, mint egy 3 diás prezentációra. Ragasszuk össze a lapokat, reprezentálva, hogy ez egy folyamat. Nem kell szépnek legyen, de mindhárom részhez fűzzünk pár megjegyzést, hogy érthető legyen. Legyen anonim, adjunk neki egy becenevet, hogy szerdán (a döntésnél) tudjunk rá hivatkozni. Adjuk le a sprint vezetőjének.

KEDD

A vezetőnek fel kell ragasztania az előző napi solution sketch-eket. A napot szavazással kezdjük. A Google Heat Map szavazásnak hívja ezt a módszert. A lényege, hogy mindenki kap pár pontot, amivel szabadon rendelkezhet. Ennek mennyisége szerintem a létrejött vázlatok mennyiségétől függjön. Mindenki szavazhat a szerinte legjobb részmegoldásra, ötletre. Akár a saját magáéra is. Ha valaki egy megoldást nagyon jó ötletnek tart, tehet rá 3 pontot is.

Design System framework

A legjobban teljesítő megoldásokat beszéljük meg a csapattal, módosítsuk, tökéletesítsük őket. Végül gyúrjuk össze egy szuper megoldássá.

Storyboard

Tervezzük meg lépésről lépésre, hogy mit fogunk fejleszteni, milyen történetet akarunk átadni a tesztelőknek!
A győztes megoldást figyelembe véve – igazából azt beépítve egy történetbe – megtervezzük azt a folyamatot, amit prototípusként meg akarunk alkotni.

Storyboard

SZERDA

A sok agyalás és döntés után végre dolgozni kezdünk valami “kézzel foghatón”. 👨‍💻 Legyen 2 vagy több prototípusunk is, de a designerek dolgozzanak ugyan abból a készletből (színek, ikonok, stb). Így egy viszonylag egységes látvánnyal kapunk különböző megvalósításokat.

A prototípusunkat készíthetjük Sketchben, Figmában, Adobe XDben, Invision Studioban esetleg ha valami kód közelibbet szeretnénk akkor megpróbálkozhatunk React Studioval is!

Kooperáció megengedett, a csapat többi tagjával lehet egyeztetni, akár pár fős társulásokban is lehet dolgozni. Az utolsó nap a user teszté lesz. Aki ezt fogja vezetni nézelődjön, kérdezősködjön a designereknél, hogy mi hogy működik. Próbálja megérteni a koncepciókat, hogy át tudja majd adni a teszt alanyoknak.

CSÜTÖRTÖK

Eljött a nagy nap! Irány tesztelni! 👆
Érdemes már hétfőn megkeresni a tesztelőket, nagyjából 3-5 főre lesz szükségünk.

Design System framework

Ha van lehetőségünk 2 szobát befoglalni a teszt idejére, tegyük meg és a sprint csapattagok számára streameljük a másik szobában lévő felhasználók munkáját. A teszt vezetője próbáljon minden fontos információt átadni az embereknek, a csapat pedig szorgalmasan jegyzetelje észrevételeit. Nap végén szánjunk kellő időt a teszt megbeszélésére.

Konklúzió

Design sprintünk a végéhez ért. Egy nehéz döntést kell még meghoznunk, hogyan is értékeljük az ötletünket? 3 lehetőségünk van:

  1. Elbukott
  2. Részben validált ötlet
  3. Validált ötlet

Remélem mindenkinek a 3. verzió fog megszületni csütörtökre!
Ha szeretnétek többet olvasni a témáról keressétek fel a Google Design Sprint bemutató oldalát!

Amiért elolvastátok ezt a bazihosszú cikkemet szeretnélek meglepni titeket egy kis aprósággal, ami hasznos lehet sprintelésnél. Egy böngésző ablak (4 screen / lap) és egy Crazy8s sablont (8 mobil screen / lap) találtok a linkeken. Jó tervezést, pre validálást! Remélem hasznos lesz számotokra! 😉

Sajnos egy promo :(

Egyedi Üzleti Weboldalakat készítek

Teljes szolgáltatás a drótváz tervezéstől a látványterven át az új weboldalad felépítéséig
Reszponzív Weboldal készítés Blog
Reszponzív Weboldal készítés
Reszponzív Weboldal készítés Blog

Ezek is érdekesek lehetnek

Product / UX Designer Roadmap

Product / UX Designer Roadmap

Az Inspired című könyvből tudjuk, hogy a roadmapok mégse segítenek annyira. Én azért csináltam egy UX Designer roadmap-ot magamnak.

Design System

Design System, UI kit és miegymás 📐✏️

A CodersRank.io-nál az első dolgunk az volt, hogy elkezdtünk építeni egy UI Kitet, hogy könnyítsünk és gyorsítsunk a jövőbeli termékfejlesztésen. Erről tartok most egy kis beszámolót!

Dual Track Design termékfejlesztés

A Dual Track design termékfejlesztés

Az elmúlt időszakban többször megpóbáltunk újabb folyamatokat kipróbálni a termékfejlesztésben. Ezen kívül folyamatosan keresem én is az új ötleteket. Most valami mix van a fejemben Design Thinking Agile és Leanből. Ez a Dual Track Design!

Miben segíthetek?

Oopsz.. Ez a csomagom még kidolgozás alatt van

Számomra egy értékes visszajelzés, hogy rákattintottál a gombra. Ha érdekel ez a szolgáltatásom lépj kapcsolatba velem, hogy egyeztethessünk a részletekről.

Néhány kérdés mielőtt belevágunk!

Ajánlat kérés